Saturday, June 12, 2010

Karangan Jenis Cereka

Tulis sebuah karangan yang menarik berdasarkan permulaan cerita di bawah.



Pada petang itu, Azri, Siva dan Ah Lim pergi ke pondol usang di tepi belukar itu. Kedengaran suara beberapa orang pemuda yang amat mencurigakan. Azri, Siva dan Ah Limpun terlihat tiga orang pemuda sedang menyuntik dadah. Mereka ingin melihat dengan lebih dekat lagi tetapi seorang pemuda ternampak mereka. Azri dan Ah Lim berusaha melarikan diri tetapi Siva terjatuh . Azri and Ah Lim ingin menyelamatkan Siva tetapi Siva ditangkap oleh tiga pemuda itu.

Selepas itu, salah seorang pemuda berkata "Kalau kau tak mahu kawanmu dibunuh, jangan beritahu polis. Kalau tidak, kami akan bunuh dia". Azri dan Ah lim tidak mahu Siva dibunuh. Mereka pun mengikut kata-kata orang pemuda itu. Azri dan Ah Lim senyap-senyap mengikuti tiga pemuda itu.

Mereka tiba di sebuah rumah papan buruk. Tiga pemuda itumengikat Siva. Azri dan Ah Lim menunggu lama supaya pemuda pemuda itu meninggalkan tempat tersebut.

Akhirnya, dua pemuda itu keluar juga dan tinggal seorang lagi di dalam. Azri dan Ah Lim mendapat satu idea. Azri berdiri di luar pintu dan menarik perhatian pemuda itu. Apabila pemuda itu keluar, Ah Lim pula membuang bakul keatas kepada pemuda itu lalu pemuda itu pun pengsan. Azri segera melepaskan Siva.

Tanpa membuang masa mereka segera melarikan diri sebelum dua pemuda itup pulang. Apabila mereka dapat keluar dari belukar itu, mereka segera menelefon polis di pondok telefon berdekatan.

Sepuluh minit kemudian, polis tiba. Ah Lim memberitahu polis terdapat tiga pemuda yang ketagihan dengan dadah. Sekumpulan polis masuk ke dalam belukar itu. Setengah jam kemudian, polis berjaya menangkap tiga pemuda itu.

Azri, Ah Lim dan Siva memberitahu polis apa yang berlaku. Tiga permuda itu dihantar ke pusat serenti. Azri , Ah Lim dan Siva tidak akan melupakan peristiwa ini. itu.




16/30

*well atlease I have a powerful imagination skill* =.=

1 comment:

Lai Yeong King said...

you mean jenis 'celaka' is it?